Preschool

Picture 24

Jason schreef dit op de iPad. Hij kan nu vrij vlot korte zinnen lezen en schrijven.

Ik denk dat ik kan zeggen dat, na één maand school, Jason het eindelijk leuk begint te vinden. ‘s Ochtends geef ik hem aan de deur van de klas een knuffel en een zoen, waarna hij zijn naam zoekt in de cirkel en stil wacht tot alle kindjes in de cirkel zitten.

Vergelijk dat met de eerste schooldag. Toen weende en krijste hij de volle twee uur en half op dezelfde plek waar ik hem had achtergelaten. Hij had natuurlijk op voorhand beloofd dat hij de hele tijd zou huilen. Doorzettingsvermogen heeft hij wel.

Na een brainstormsessie met die beer van ons diezelfde avond, kwamen we tot het compromis dat hij “OK” zou zijn, als ik op de parking in de auto bleef wachten. Ik zat die tweede ochtend ook een twintigtal minuten bij hem in de klas, tot ik zag dat hij genoeg op z’n gemak was om kalm te blijven.

Nu hebben we dat dus afgebouwd tot een normale, snelle ‘drop-off’. Je had zijn grote glimlach moeten zien deze ochtend, toen Mrs. Stroble de deur opendeed met dezelfde melding als altijd: “Goodmorning, boys and girls!” En dan: “What month are we today? Still September? Yes? Nooo, we are October now!”

Da’s één van de dingen die Jason geleerd heeft op school De dagen van de week en de maanden van het jaar. En hoe ze te schrijven. Jason zou Jason niet zijn, als hij dat niet gememoriseerd had.

Ik denk dat dat meteen de reden is waarom hij nu wel graag gaat. Hij leert graag nieuwe dingen. En ook al zal hij niet op school leren lezen en schrijven, hij vindt het toch leuk om elke dag een nieuw boek te lezen over een letter van het alfabet. Gisteren vertelde hij ons over jack-o-lanterns, jackrabbits en jackhammers. Vandaag leren Ben en ik dus misschien ook een nieuw woord voor ons dat met een ‘k’ begint. (Ben had nog nooit van een jack-o-lantern of jackrabbit gehoord.)

Zo zijn we dus de herfst ingeslopen. Vorige week hadden we nog mooi, warm weer. Nu hebben we echter de jassen en winterkleren moeten bovenhalen. Tijd voor een winterslaap.

Leave a comment